İbn Sina ve Aristotelesçi Sol

YineDergi

ibni-sina-ve-aristotelesci-sol.jpg

İbn Sina ve Aristotelesçi Sol

Yazan: Ernst Bloch

Çeviren: Tanıl Bora

 “Felsefe tarihi”nin nasıl okunması gerektiği, felsefi düşüncenin en önemli sorunlarından biridir. Felsefe tarihi bu noktada iki temel soru/n ile karşı karşıyadır: Bunlardan ilki, felsefe tarihinin bir yönüyle felsefi düşünceyi ilgilendirmesi; diğeri, tarihin mevzusu olmasıdır. Her iki durumda da felsefe tarihi bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Yani “felsefe tarihi” ilke değil konudur.  Konu olmak ise bir şeye nispet ile dayanaklandırılır. Konunun anlamı ve değeri nispete göre çeşitli anlam yüklerini beraberinde sürüklemektedir.

“Felsefe tarihi”ni felsefi düşüncenin parçası olarak gören yaklaşım felsefi düşünceyi ilke; felsefe tarihini ise konu yapmaktadır. Bu yaklaşım tüm felsefe tarihi serüvenini bütüncül olarak görmekte ve böylece tüm felsefe tarihini, filozofları ve felsefi akımları, felsefeden hareketle belirlemektedir. Bu perspektifin temel özelliği ise konuyu tümelleştirmesidir. Tümelleştirme ise -kendi doğasından kaynaklı- konuyu zaman, mekan ve tikel özelliklerinden arındırmaya neden olmaktadır. Bu yaklaşımın temel problemi; konuyu -felsefe tarihi özelinde- perspektif sahibi akıma…

View original post 983 kelime daha

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s